Bemiddelen in een conflict
(8 dagdelen)
Verontwaardiging, boosheid of teleurstelling leidt in veel gevallen tot gespannen stiltes met veel onuitgesproken gedachten, zogenaamd ‘niks aan de hand gedrag’ of juist hoogoplopende ruzies. Hoe een kwestie zich ook presenteert, als mensen de rust verliezen naar elkaar te luisteren en er geen gedragen oplossing wordt gevonden, praten we van een conflict. En als mensen met elkaar in conflict zijn, zorgt dat er meestal voor dat er geen sprake meer is van communicatie. Of in elk geval geen constructieve communicatie. Als er al gesproken wordt met elkaar, dan wordt er doorgaans vooral in verwijten en standpunten met elkaar gepraat. De één vindt dit of kijkt zo naar de situatie en de ander vindt dat en kijkt zus naar de situatie.
Als je in de toekomst wel afhankelijk bent van elkaar omdat je elkaar nou eenmaal tegenkomt of zelfs moet samenwerken, dan is er een belang om toch uit de situatie te komen. Dan kan het zeer helpend zijn als een neutrale derde de communicatie in goede banen leidt. Het belang kan zijn dat de conflictpartijen met elkaar verder moeten om een bepaalde reden, maar het belang kan ook zijn dat het voortbestaan van het conflict te pijnlijk is om niet op te lossen. Er kunnen allerlei redenen zijn om toch te proberen eruit te komen.
Als neutrale derde, of eigenlijk ‘meervoudig partijdige’, ben je er voor alle betrokkenen en help je mensen om de communicatie weer op gang te krijgen. Je helpt mensen om niet alleen in standpunten te praten, maar om elkaar echt te horen. Je helpt mensen te verwoorden waar het hen in de kern om gaat, welke behoeften of belangen eenieder heeft en helpt als dat nodig is ook bij het onderhandelen over de tegemoetkoming in ieders wensen en belangen. Je sluit af met het maken van afspraken zodat mensen weer verder kunnen. In alle fases van een bemiddelingsproces is een meervoudig partijdige houding essentieel. Daarnaast helpt het enorm om de gespreksvaardigheden te ontwikkelen waardoor je de juiste vragen leert stellen.
Wat leer ik in deze training?
In deze intensieve training van vier hele dagen gaan we iedere dag in op één van de fases in het bemiddelingsproces: probleemexploratie, belangen onderzoek en onderhandelen. Naast theoretische kennis gaat het vooral ook over de noodzakelijke houding en de benodigde gespreksvaardigheden die je nodig hebt om als meervoudig partijdig gespreksleider succesvol bij te dragen. De vierde dag staat volledig in het teken van oefenen met vaardigheden.
Voor deze module wordt uitgegaan van HBO-niveau.
MAATWERK
Vind je in ons vaste scholingsaanbod geen antwoord op jouw vraag? Neem dan gerust contact op om te bespreken hoe we voor jou van waarde kunnen zijn. In sommige gevallen kunnen we een combinatie maken van ons aanbod. Maar we maken met plezier ook programma’s op maat. We stemmen onze programma’s af op jouw praktijk zodat je de vaardigheden en kennis kunt verwerven die je echt nodig hebt.
Bel of mail ons voor een programma op maat.